Tour du Piémont Pyrénéen – 5 tot 7 juli 2019

Op het programma stonden 3 ritten en een ploegentijdrit.
In de eerste rit rijdt er een groep weg met een man of tien met ploegmaat Celestin Leyman daarbij. Celestin kan het vervolgens ook afwerken en wint de eerste rit en wordt daarmee ook leider.

In de namiddag staat de ploegentijdrit op het programma. Met een sterke ploeg aan de start konden we zeker gaan voor de zege. In de ploegentijdrit hebben we echter pech. Celestin valt plat en Gilles Borra zijn ketting slaat over, maar alsnog worden we derde op negen seconden.

De tweede dag staan de Col de Soulor en de Col d’Aubisque op het programma.
Het eerste uur wordt er volop gekoerst en rijden er acht man weg met Celestin en mezelf daarbij. Aan de voet van de Soulor ontploft de kopgroep en rij ik alleen voorop.
Ik kan mijn voorsprong vasthouden en finish met een voorsprong van 4min30.

Dag 3: Nog een rit van 150km over een golvend parcours. In het begin wordt er terug volop gekoerst tot er een groep van 12 renners wegrijdt. Niemand mee die een bedreiging is voor het klassement en de ploeg controleert de vlucht. De ploegmakkers doen dit perfect en het peloton arriveert op 47 sec van de ritwinnaar.
Het doel is geslaagd: Ik behaal de eindoverwinning en Celestin een ritzege!




Giro della Valle d’Aosta

Van 16 tot 21 juli staat deze zware rittenkoers op het programma: In totaal 700 km en 17000 hoogtemeters.

Na de openingstijdrit waarin ik de schade weet te beperken staat de eerste rit op het programma. Een rit van 130 km.
We rijden weg met een groep van 15 man met ploegmaat Celestin ook mee.
Naarmate de koers vordert wordt de schifting groter en schieten we nog met 3 over.
Met deze 3 rijden we naar de finish. Onderweg moeten we nog wel eens stoppen om te wachten op het peloton dat verkeerd gereden was. Neutralisatie …
In de sprint word ik 3e en ploegmaat Celestin 8ste.

Rit 2: Ik hou me vooraan in het peloton maar krijg pech in de eerste afdaling.
Mijn ketting breekt in 2 en ik moet een fiets nemen van de neutrale wagen, helaas met pedalen waarop ik niet kan inklikken. De eigen ploegwagen was niet direct in de buurt omdat Gilles Borra ten val was gekomen net daarvoor…



Intussen rijdt er een groep weg van een 10-tal renners die we niet meer terug zouden zien.



Op de volgende cols hou ik me terug goed vooraan maar op 40 km van de finish heb ik een lekke band. Dankzij de snelle tussenkomst van ploegmaat Thomas Naudts die zijn wiel afgeeft, kan ik alsnog aansluiten bij het peloton en finish ik als 18e. Grote dank aan Thomas voor de snelle wissel.



Rit 3: Een rit van 180 km, de langste etappe.
De koers wordt gecontroleerd door de leider maar op de laatste col moet hij toch de rol lossen. In deze rit grijp ik het geel en neem ik nog 2 min extra voorsprong op de tweede in het klassement.

Rit 4: Deze rit kwam het erop neer attent te zijn voor wie zou wegrijden. Dit was namelijk de zwaarste rit (in Zwitserland).



In het begin rijden er 14 man weg maar ze nemen niet meer dan 4 minuten. Door het harde werk van Aaron Vanderbeken en Thomas Naudts hebben ze nog 2 min aan de voet van de klim. Met een beperkt groepje rijden we naar de finish en ik word 6e.

Slotetappe: Het was de bedoeling was om Celestin mee te sturen in de vroege vlucht en dat lukte ook.



Ze krijgen max 5 minuten maar op het einde stond er ons nog een klim van 25 km te wachten.







Ik volg de kop van het peloton en finish als 11e, geen tijd meer verloren op mijn concurrenten.

Ik pak de eindzege in deze rittenkoers!
Grote dank aan ploeg, omkadering en ploegmaten, zonder hen zou dit nooit mogelijk geweest zijn!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *